استارت‌آپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند. از بهترین مثال‌ها و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های جهان می‌توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد. شرکت‌هایی که با یک ایده‌ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند و امروز بر دنیا تاثیر می‌گذارند. استارت‌آپ‌ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند، برای موفقیت استارت‌آپ تکنیک‌های متفاوتی مورد نیاز هست که باید آموخته شود.

استارت‌آپ‌ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌گردد. در این برنامه شرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت‌آپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد‌هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

استارت‌آپ به شرکت‌های نوپایی گفته می‌شود که با یک ایده‌ی ساده و اولیه شروع می‌کنند و به سرعت رشد می‌یابند و به درآمد می‌رسند. از بهترین مثال‌ها و موفق‌ترین استارت‌آپ‌های جهان می‌توان به گوگل، مایکروسافت، اپل و… اشاره کرد. شرکت‌هایی که با یک ایده‌ی ساده شروع به کار کرده و به درآمدهای میلیاردی رسیده‌اند و امروز بر دنیا تاثیر می‌گذارند. استارت‌آپ‌ها معمولا نیاز به سرمایه اولیه هنگفتی ندارند و به کمک فناوری توسعه پیدا می‌کنند، برای موفقیت استارت‌آپ تکنیک‌های متفاوتی مورد نیاز هست که باید آموخته شود.

استارت‌آپ‌ویکند یک رویداد آموزشی-تجربی در سراسر دنیاست که در ۳ روز متوالی (در انتهای هفته) برگزار می‌گردد. در این برنامه شرکت‌کنندگان پرانگیزه‌ای شامل برنامه‌نویسان، مدیران تجاری، عاشقان استارت‌آپ، بازاریاب‌ها و طراحان گرافیک گرد‌هم می‌آیند تا طی ۵۴ ساعت ایده هایشان را مطرح کنند، گروه تشکیل بدهند و هر گروه ایده‌ای را اجرا کند.

این برنامه جهانی تا بحال بیش از یک هزار بار در بیش از ۴۸۰ شهر دنیا بر‌گزار گردیده و شبکه پهناوری از مشتاقان کارآفرینی را پدید آورده است. مزیت استارت‌آپ ویکند این است که یک استاندارد جهانی را همراه دارد ولی به هیچ‌وجه به مسایل سیاسی بین کشورها مربوط نمی‌شود. جالب است بدانید کارآفرینان موفق استارت‌آپ‌ویکند در قالب برنامه‌های هفته جهانی کارآفرینی (GEW) به بازارها و حامیان جهانی نیز مرتبط می‌شوند. در استارتاپ‌ویکند ایده‌های زیادی مطرح می‌شوند اما آنچه در این برنامه اهمیت فراوان دارد فقط سه چیز است. اجرا، اجرا و فقط اجرا! این برنامه از ساعت ۶ بعدازظهر روز چهارشنبه آغاز و تا ساعت ۹ جمعه شب ادامه دارد. در این برنامه شرکت‌کنندگان (کمتر ۱۰۰ نفر در ۱۰ تیم) همگی در یک فضای مشترک قرار می‌گیرند و با کمک مربیان خبره که از میان کارآفرینان موفق انتخاب می‌گردند، ایده‌ها را به کسب و کار تبدیل می‌نمایند.

هرکسی یک دقیقه فرصت دارد تا ایده خودش را بگوید. این زمان یک دقیقه، با ثانیه‌شمار اندازه‌گیری می‌شود و شما نمی‌توانید یک ثانیه بیشتر صحبت کنید. ایده‌ها شماره‌گذاری می‌شوند و کلیه شرکت‌کنندگان می‌توانند رأی دهند. پس از رأی‌گیری و تعیین ایده‌های برتر، صاحب این ایده‌ها باید از بین افراد باقی‌مانده، تیم خود را انتخاب کنند.

کسانی که در استارت‌آپ‌ویکند حضور دارند دارای ۳ نوع تخصص هستند. اول کسانی که تخصص ICT دارند و به نوعی برنامه‌نویس هستند. افراد دوم کسانی هستند که در حوزه گرافیک تخصص دارند. دسته سوم افرادی هستند که متخصصین کسب و کار هستند. ترکیب این سه تخصص باعث می‌شود ایده‌ای پرورش پیدا کند.

افراد صاحب ایده باید ترکیب مناسبی از این ۳ تخصص را در تیم خود جمع‌آوری کنند. اگر تیمی که جمع شده تناسب نداشته باشد، وظیفه نماینده استارتاپ ویکند جهانی این است که این تناسب تیم‌ها را برقرار کند. به نحوی که در هر تیمی از این سه تخصص حتما وجود داشته باشد. در پایان چهارشنبه شب، تیم‌ها شناخته شده و آماده می‌شوند تا فردا کار را به صورت جدی کلید بزنند.

در روز دوم گروه‌ها از اول صبح در مکانی که برایشان تدارک دیده شده حاضر شده و با امکاناتی که در اختیار دارند شروع به اجرایی کردن ایده‌ی خود می‌نمایند. در این بین افرادی به عنوان مربی که در زمینه‌های مختلف دارای تخصص می‌باشند و یا سابقه ایجاد استارت‌آپ را دارند گروه‌ها را در جهت اجرایی کردن ایده‌هایشان راهنمایی و کمک می‌کنند، با این اوصاف روز دوم کاملاً به اجرایی کردن استارت‌آپ‌ها سپری شده و در این بین ممکن است کارگاه‌های آموزشی کوتاه‌مدت هم برگزار شود.

در طول مدت رویداد یک بوم کسب و کار وجود دارد که آن را باید متخصصین کسب و کار تکمیل کنند. حتی گاهی نیاز است که شما بعضاً از بازار ایده خودتان مطلع باشید، در این صورت شخص از ساختمان خارج می‌شود و در شهر با افراد مصاحبه می‌کند تا ببیند ایده‌اش چقدر مشتری دارد. این افراد باید جریان مالی را تعیین کنند، یعنی از طرفی درآمدها و از طرفی هزینه‌ها را پیش‌بینی کنند.

با آغاز روز سوم باز گروه‌ها دور هم جمع شده و آخرین تلاش‌ها را در جهت تولید نمونه اولیه محصولشان انجام می‌دهند و آماده ارائه آن در حضور داوران می‌شوند. عصر روز سوم زمان بررسی ایده‌ها و محصول اولیه حاصل از آن ایده است، بطوریکه گروه‌ها با ارائه توضیحات در زمینه توجیه اقتصادی طرح، ارزشی که ارائه می‌دهد و افرادی که به عنوان مصرف‌کنندگان نهایی در نظر گرفته شده‌اند و… از طرح خود دفاع می‌کنند.  در پایان برنامه تیم‌ها پروژه‌های خود را به هیئتی از داوران که از میان جامعه سرمایه‌گذار و اساتید دانشگاهی و کارآفرینان هستند، ارائه می‌نمایند.

اما برنده واقعی این رویداد گروه‌هایی هستند که تیم تشکیل شده خود را بعد از رویداد حفظ کرده و با تجربیاتی که به دست آورده‌اند استارت‌آپ خود را تبدیل به یک شرکت سودآور نمایند. همچنین نمایندگانی از کشورهای مختلف دنیا که خود استارت‌آپ‌های موفقی را راه‌اندازی کرده‌اند با حضور در این رویداد تجربیات خود را در اختیار شرکت کنندگان قرار می‌دهند. شرکت‌کنندگان با حضور در این رویداد می‌توانند جواز حضور در رقابت جهانی استارت‌آپ‌ها را کسب کرده و با موفقیت در این رقابت از سرمایه گذاری غول‌های فناوری همچون گوگل، آمازون و… بهره ببرند.

تمامی حقوق این درگاه متعلق به رویداد موپک می باشد.
[وب دیزاین: امیرحسین صبحی]